Luteina - naturalna tarcza organizmu



Substancją niezwykle istotną dla ochrony oka jest luteina – barwnik należący do grupy karotenoidów. Jej szczególnie wysokie stężenie występuje w plamce żółtej oka. Pełni ona rolę ochronną przed działaniem wolnych rodników, zabezpieczając w ten sposób wzrok przed stopniowym pogarszaniem się.

Luteina występuje w warzywach o zielonej barwie, spośród których wymienić należy szpinak, kapustę, brukselkę, rabarbar, kapustę włoską, kabaczki oraz natkę pietruszki. Niestety, często zdarza się, że wraz z dieta dostarczamy naszemu organizmowi zbyt małą ilość tej niezwykle ważnej substancji. Dlatego też warto sięgnąć po suplementy diety zawierające odpowiednio wysoką dawkę luteiny.

Liczne badania potwierdzają istotne korzyści suplementacji luteiną. Wielu specjalistów zaleca przyjmowanie preparatów zawierających m.in. luteinę w profilaktyce AMD dla osób z grupy ryzyka występowania tego schorzenia. Jeśli więc jesteś po 45 roku życia, nadużywasz kawę, palisz papierosy, ,jesteś narażona na długotrwałe działanie słońca lub promieniowanie monitora komputerowego powinnaś zadbać o swoje oczy.

Luteinę najlepiej przyjmować w czasie, lub po posiłku. Ważne jest by zawierał on jakieś źródło kwasów tłuszczowych, ponieważ luteina jest rozpuszczalna w tłuszczach, a nie w wodzie. Odpowiednia zawartość tłuszczów umożliwia jej sprawne wchłanianie przez organizm.